Brugernavn
 
  Password
   Glemt password?

  Klik her for at oprette en profil

Vedtægter i gymnastik
 
§1 Navn, hjemsted og formål

1.1: Afdelingens navn er Høje Taastrup Idrætsforening gymnastikafdelingen, der er en selvstændig afdeling i Høje Taastrup Idrætsforening.

Afdelingens hjemsted er Høje Taastrup Kommune.

Det er afdelingens formål gennem oplysning og frihed til forskellighed at støtte det sociale samvær samt fremme interessen for gymnastik og bevægelse til gavn for folkesundheden.

1.2: Afdelingen er medlem af DGI og er underlagt dette forbunds love og bestemmelser. Afdelingen kan lade sig optage i andre gymnastikforbund.

§2 Medlemskab

2.1: Som medlem af afdelingen kan optages alle, der kan tilslutte sig afdelingens formålsbestemmelser. Medlemmet er forpligtet til at overholde afdelingens vedtægter.

2.2: Kun medlemmer, der ikke er i kontingentrestance kan deltage i stævner, kurser og lignende.

2.3: Personer der er i kontingentrestance og/eller ekskluderet fra andre af Høje Taastrup Idrætsforenings afdelinger kan ikke optages.

2.4: Et medlem der modarbejder klubben kan ekskluderes. Beslutningen kan alene træffes af afdelingsbestyrelsen. Beslutningen om eksklusion kan påklages overfor generalforsamlingen.

2.5: Afdelingen kan optage passive medlemmer.

2.6: Afdelingen kan udnævne æresmedlemmer, der har samme rettigheder som aktive medlemmer i afdelingen. En sådan udnævnelse kræver en enig bestyrelsesbeslutning.

2.7: Udmeldelse af afdelingen sker via afdelingsbestyrelsen.
 
§3 Kontingent

3.1: Kontingentet fastsættes af afdelingsbestyrelsen.

3.2: Kontingentet skal fastsættes til en størrelse, der sikrer at afdelingen på intet tidspunkt kommer i økonomisk underskud.

§4 Afdelingens ledelse

4.1: Afdelingsbestyrelsen består af minimum 3 medlemmer.
1. Formand
2. Kasserer (økonomisk ansvarlig)
3. Bestyrelsesmedlem

4.2: Afdelingsbestyrelsen kan efter behov suppleres med et eller flere medlemmer efter afdelingsbestyrelsens skøn.

4.3: Bestyrelsesmøder indkaldes af et bestyrelsesmedlem efter behov.

§5 Generalforsamling

5.1: Generalforsamlingen, der er afdelingens højeste myndighed, afholdes inden udgangen af marts måned og indkaldes ved annoncering på afdelingens hjemmeside og ved opslag i afdelingens lokaler med mindst 3 ugers varsel.

5.2: Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer. Der kan ikke afgives stemmer ved fuldmagt.

5.3: Afdelingsbestyrelsens beretning og det reviderede regnskab skal forelægges på generalforsamlingen.

5.4: Stemmeret har alle aktive som passive medlemmer, der er fyldt 15 år og som ikke er i kontingentrestance, og som har været medlem af afdelingen i mindst en måned før generalforsamlingens afholdelse.

5.5: Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning
3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab
4. Behandling af indkomne forslag
5. Valg i henhold til vedtægterne
6. Eventuelt

5.6: Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen afholdes.

5.7: Valgbare er alle afdelingens medlemmer, der er fyldt 18 år, og som har gyldigt medlemskab.

Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen:

Formanden vælges i ulige år.
Kasserer og bestyrelsesmedlem vælges i lige år.
Såfremt afdelingsbestyrelsen udvides med yderligere medlemmer, vælges disse for 1 år ad gangen.

Eventuelle suppleanter vælges for 1 år ad gangen.

5.8: 2 revisorer og 1 revisorsuppleant vælges for 1 år ad gangen på den ordinære generalforsamling.

§6 Ekstraordinær generalforsamling

6.1: Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af afdelingsbestyrelsen eller når mindst 25% af afdelingens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftligt krav herom.

6.2: Medlemmer der begærer ekstraordinær generalforsamling har mødepligt og skal fremlægge en skriftlig dagsorden for afdelingsbestyrelsen.

6.3: Ekstraordinær generalforsamling indkaldes som ordinær generalforsamling.

§7 Tegningsret

7.1: Afdelingen tegnes af formanden. Ved væsentlige økonomiske dispositioner kræves dog underskrift af såvel afdelingsformanden og –kassereren.

Økonomiske beslutninger der rækker ud over en periode mellem 2 generalforsamlinger tegnes af en enig afdelingsbestyrelse.

§8 Regnskabsår og økonomi

8.1: Afdelingens regnskabsår skal følge kalenderåret (Som foreskrevet af Høje Taastrup Kommune, og kan alene begæres omlagt af kommunen).

8.2: Ved regnskabsårets slutning udarbejdes et afdelingsregnskab, der revideres af afdelingens valgte revisorer.

8.3: Afdelingen hæfter alene ved sin formue. Andre afdelingers formue kan ikke gøres til genstand overfor nærværende afdelings kreditorer.

8.4: Afdelingen udarbejder i november måned budgetter, der fremlægges på hovedbestyrelsesmødet. Samtidig fastsættes medlemsgebyret til hovedafdelingen, til dækning af de fælles omkostninger.


§9 Låneoptagelse

9.1: Samtlige stemmeberettigede afdelingsmedlemmer der er fyldt 18 år, er pro rate ansvarlig for eventuelle lån der optages af afdelingsbestyrelsen på generalforsamlingens beslutning.

9.2: Stemmeret om afstemning om optagelse af lån, har kun afdelingens medlemmer, der er fyldt 18 år.

9.3: Forslag om optagelse af lån skal fremgå af dagsordenen for generalforsamlingen.

§10 Vedtægtsændringer

10.1: Disse vedtægter kan ændres på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling med almindeligt stemmeflertal.

§11 Afdelingens opløsning

11.1: Afdelingen kan opløses, hvis 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 4 ugers mellemrum vedtager dette.

11.2: På den første generalforsamling skal opløsningen vedtages med 2/3 af afdelingens samtlige stemmeberettigede medlemmer og på den følgende generalforsamling ved almindeligt stemmeflertal.

11.3: Nedlægges afdelingen overføres alle aktiver til Høje Taastrup Idrætsforening.

Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen, marts 2010.